DIGITÁLIS ÖNTUDAT

mentalgarden_digitalis_ontudat

Digitális öntudat – tudatos jelenlét az online térben

Az internet megváltoztatta az életünket: felpörgött a vásárlás, az ügyintézés, a kommunikáció és ezzel együtt felpörögtünk mi, emberek is. Ami után korábban hetekig, hónapokig vártál-vágyakoztál, az ma már egy kattintással elérhető, legyen az egy új ruhadarab, a kedvenc sorozatod következő része vagy a találkozó, hogy elmesélhesd egy barátodnak, milyen jól telt a nyaralásod. digitális öntudat

Emellett a közösségi oldalak felbukkanásával a kivagyiság és a hiúság kiapadhatatlan táptalajra lelt, amely a másik oldalon felkavart értékrendet, kisebbrendűségi érzést, megfelelési kényszert és szorongást szül.

Ahogy megfájdul a hasad, ha túl sokat eszel és ha ez rendszeressé válik, az egészséged is kárát látja, úgy a digitális térben is szükség van a tudatos fogyasztásra a mentális jóléted érdekében.

Az internet csodálatos tárháza a tudásnak, a kapcsolatépítési lehetőségeknek és ötletek terjesztésének, ugyanakkor maga a pokol tele rosszindulatú manipulációval, ostobasággal és feszültséggel. A jó hír, hogy rajtad múlik, mit engedsz belőle az életedbe.

Hogyan szelektálj?

Ha reálisan látod, heti hány órát vesz el az életedből a Facebook, Instagram, YouTube és a különböző honlapok böngészése, már van egy jó alapod eldönteni, tényleg érdemel-e ennyi figyelmet tőled az adott platform. Figyeld egy hétig, mire használod az internetet, a legjobb, ha le is jegyzed, melyik felület előtt mennyit időzöl:

Például – Hétfő: reggel 15 perc hírportál, 10 perc Facebook – hírfolyam, ebédszünetben 20 perc YouTube – random kutyás videók, este 15 perc Instagram – hírfolyam. (ez nem is tűnik soknak, de ha összeadod 1 óra: pont elég egy edzésre, 30 oldal elolvasására vagy a másnapi ebéd elkészítésére 😉)

Ha pedig megvan az „egyéni statisztikád” arról, hogyan áll össze a heti digitálistartalom-fogyasztásod, minden egyes tételnél tedd fel a kérdést:

Támogat ez engem és azt, ami fontos nekem?

Lehet, hogy már azzal a ténnyel is meglepő szembenézni, mennyi szabadidőd megy el olyasmivel, ami egyszerűen csak öntudatlan szokás és valójában szinte semmit sem ad neked: a hírfolyamok rutinszerű görgetésével, a YouTube algoritmus által ajánlott videók előtt ragadva vagy a facebookos felebarátaid utáni nyomozgatással…

Mit jelent az, hogy valami támogat? Bármi, amitől jobban érzed magad: ami igazán szórakoztat, megérint, megnevettet, amiből tanulsz vagy ötletet nyersz a saját életedhez. Ami valamit ad neked.

És mi az, ami lehúz? Olyan profilok, amiktől kevesebbnek érzed saját magad, mert valótlan képet festenek az életről, olyan tevékenységek, amelyek csak rabolják az idődet és nem töltenek fel vagy tartalmak, amelyek rossz érzést hagynak maguk után. Ami elvesz tőled. Időt. Energiát.

Ha megfogalmazod magadnak, melyek ezek a tartalmak, némítsd, blokkold vagy kövesd ki a csatornákat, amelyeken keresztül időről-időre felbukkannak, így véletlenül sem fogsz kísértésbe esni, hogy behúzzanak. Minél kevesebb figyelmet szentelsz bizonyos tartalmaknak, annál ritkábban fogják az internetes algoritmusok az orrod alá tolni a hasonló témákat, így egy idő után megtisztul a hírfolyamod attól, amire nincs szükséged. digitális öntudat

Ez olyan, mint egy digitális-diéta: ha figyelsz a szellemi táplálékod mennyiségére és a minőségére, sokkal jobban fogod érezni magad. Ha viszont nem teszel semmit, észrevétlenül feláldozod a szabadidődet olyasmiért, amitől egy cseppet sem lesz tartalmasabb az életed.

Tartsd a fókuszt!

A rövid, kép- és filmszerű, címszavakban kommunikáló netes tartalmak átformálják a koncentrációs képességünket és könnyen belecsúszhatunk egy olyan helyzetbe, amikor már szellemi erőfeszítést igényel egy hosszabb szöveg, ne adj’ isten könyv olvasása. A koncentrációs és értelmező képességünket az izmainkhoz hasonlóan edzésben kell tartanunk ahhoz, hogy ne sorvadjanak el, ezért fontos, hogy a „képernyőidő” mellett legyen olvasóidőd is, amikor teljes figyelmeddel hosszabb, egybefüggő cikkeket, történeteket, regényeket olvasol. Amellett, hogy szórakoztató, még okosabbá is tesz. 📚🤓

Azt is vedd fontolóra és állítsd be tudatosan, milyen tevékenységekről szeretnél azonnali értesítést kapni: ha minden lájk, üzenet, hír és hozzászólás azonnali értesítést generál, szinte semmit nem tudsz 100%-os fókusszal végezni. Egy-egy online reakció nem lehet fontosabb, mint egy elmélyült beszélgetés, ahogyan egy újabb hír sem érdekesebb, mint a hobbid. Ráérnek ezek akkor, amikor tudatosan úgy döntesz, hogy netezgetsz kicsit.

Kapcsolódj!

A valós emberi kapcsolódás teljes figyelmet igényel mindkét fél részéről, amelyet a pittyegő-villanó értesítések egy pillanat alatt megtörnek, újra és újra. Szerintem alapvető tiszteletadásnak kellene, hogy számítson, hogy egy találkozó során eszébe se jusson senkinek kijelzővel felfelé kitenni az asztalra a telefonját jelezve, hogy „örülök, hogy látlak, de azért idekészítem a mobilomat, hátha történik valami ennél is érdekesebb”. Beszélgetés közben melléktevékenységként üzeneteket nézegetni pedig teljesen nonszensz: mintha a másik ember csak háttérzajként szólna. digitális öntudat

Ha aggódsz valakiért vagy fontos hívást vársz, állíts be halk csengőhangot és képernyővel lefele helyezd az asztalra a telefonodat, így csak akkor fogsz ránézni, ha tényleges hívásod érkezik.

Maradj a pillanatban!

A mindennapokban nagyon sok olyan pillanat van, amelyekben semmi keresnivalója a telefonodnak.

Az egész napodat meghatározza a reggeli ébredés órája, ami telhet (rém)hírek görgetésével vagy olyasmivel is, ami felkészít a következő órákra. digitális öntudat

Miért ne tölthetnéd a napod első óráját azzal, hogy testileg-lelkileg felébredsz, pár percig nézed az ébredő várost az ablakodból, jógázol vagy tornázol, készítesz egy finom reggelit, nyugodtan beszélgetsz a pároddal vagy elolvasol egy fejezetet a könyvedből?

Egészen más minőség, mint már az ágyból a telefon után nyúlni és leterhelni az agyad valamilyen digitális tartalommal.

Este szintén érdemes elalvás előtt 1-2 órával átvinni egy másik helyiségbe a telefont vagy egyszerűen kikapcsolni a wifit, hogy még kísértés se legyen körülötted arra, hogy nyomkodj és görgess, inkább keress olyan offline elfoglaltságot, ami tölti a lelked és segít lelassulni, hogy pihentető legyen az álmod.

Az étkezéseid minőségét is jobbá teheted, ha minden érzékszerveddel jelen vagy: mennyivel jobb érzékelni az étel ízét, megcsodálni a gusztusos tálalást és érezni a finom illatokat, mint fél kézzel a telefont nyomkodva belapátolni, ami előtted van.

Vigyázz magadra!

A telefonod állandó közelsége, az internet szinte öntudatlan böngészése és a folyamatos közösségimédia-jelenlét könnyen elviheti a fókuszt arról, ami igazán értékes az életedben. digitális öntudat

Figyelj magadra: ha valaki szóvá teszi, hogy szerinte sokat nyomkodod a telefonodat, ahelyett, hogy kapásból tagadásba, védekezésbe fognál, tarts egy kis önvizsgálatot – előfordulhat, hogy nem is vagy tudatában, mennyi időt töltesz a képernyő előtt (az egyhetes statisztika például ilyen önreflexiót szolgál). Ha pedig azt látod, hogy valakinek a környezetedben egyre nagyobb részt követel az életéből a telefonnézegetés, kedvesen és tapintatosan te is visszajelezhetsz neki.

Ha téged is érdekel az algoritmusok működése, a közösségi média személyiségtorzító hatása és az internet okozta függőség 3 szuper tartalmat ajánlok figyelmedbe:

A Társadalmi dilemma című dokumentumfilmet, amelyben maguk a közösségimédia-csatornák korábbi fejlesztői és vezetői vallanak arról, hogyan sértik józan ítélőképességünket a különböző platformok, tudattalan használatuk hogyan vezet elidegenedéshez, kirekesztéshez és magányhoz

Jaron Lanier: Miért töröld magad azonnal a közösségi oldalakról? című könyvét a szabad akarat pusztulásáról és a valósághoz fűződő viszonyunk sérüléséről az online térben

A The Great Hack (A Cambridge Analytica sztori) című dokumentumfilmet az adatelemzés és manipuláció hatásairól a politikai választások terén

Ezek a tartalmak segítenek megérteni, mennyire fontos a tudatosság, önkontroll és tisztánlátás, hogy te használd az internetet, ne pedig az irányítson téged.

Ha az offline életedben sok örömöt lelsz, sokkal ritkábban igényled majd az online jelenlétet. Mire koncentrálhatsz netezgetés helyett? Ehhez adtam néhány ötletet egy korábbi bejegyzésemben: MITŐL LESZ GAZDAGABB AZ ÉLETED?

Az internet gazdagabbá teheti az életed, ha tudatosan vigyázol magadra és másokra is – használd okosan. ❤️

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük