AGYSEJTEK

agysejtek_mentalgarden

Az utóbbi hetekben sokat olvasgattam és videókat néztem abban a témában, hogyan őrizhető meg az agyunk egészsége, így tudtam meg, hogy az 1990-es években bebizonyították, hogy téves az a korábbi elképzelés, miszerint a kor előrehaladtával csak pusztulnak az agysejtek és nem képződnek újak: szerencsére 700 új agysejtet növesztünk minden egyes nap a hippokampuszban, amely a halántéklebenyben helyezkedik el. Kunkori formája miatt nevét a latin Hippocampus (csikóhal) szóból kapta.😊 

Érdekesség, hogy az itt található születéskor meglévő agysejtek 50 éves korodra teljesen lecserélődnek, ezért sem mindegy, hogyan élsz felnőttként.

Ez a terület felel a tanulásért, az emlékezetért, az életkedvért és az érzelmekért, így ha segíted az új sejtek képződését és megóvod a meglévőket, kiegyensúlyozottabb leszel érzelmileg, csökkented a depresszió, a memóriazavar és az időskori Alzheimer-kór kockázatát – szóval érdemes megtenni érte, amit lehet.

 Szerencsére a tudományos kutatások eredményei már elérhetők olyan formában, amely laikusok számára is érthető és használható, így, mivel az információ már rendelkezésre áll, már csak az a kérdés, hogy beépítjük-e az életünkbe, hogy növeljük annak esélyét, hogy sokáig élhessünk mentális épségben.

Mai bejegyzésemben néhány egyszerűen megvalósítható életmódtippet hoztam, amelyekkel fitten tarthatod magad szellemileg. 🤓

Mit tehetsz az agysejtek megtartásáért és képződéséért?

🌿 Kezeld a stresszt! Az új agysejtek képződésének és régiek megtartásának nagy ellensége, ha gyakran idegeskedsz. Mindannyiunknak vannak kihívások és az életében, szembe kell néznünk nehéz helyzetekkel és együtt kell működnünk olyan emberekkel is, akiket nem kedvelünk. Amin tudunk javítani, azon érdemes dolgozni, vannak azonban olyan szituációk, amelyek ellen sajnos nincs mit tenni. Az viszont csak rajtad múlik, hogyan viszonyulsz ezekhez a helyzetekhez: hagyod, hogy folyamatosan felidegesítsenek, aggasszanak vagy elfogadod azt, amin nem tudsz változtatni és megőrzöd a nyugalmadat, jókedvedet. Megéri kialakítani magadban ezt a képességet, márcsak az agysejtjeid érdekében is.

🌿 Pihend ki magad! A jó alvás segíti az agyadat a méregtelenítésében: rövid távon is támogatja a memóriát és a koncentrációt, hosszú távon pedig sok mentális betegség megelőzésében játszik fontos szerepet. Törekedj rá, hogy az éjszakák nagy részében kialudd magad és ne az alváson „spórold meg” az időt arra, hogy elintézz dolgokat vagy kikapcsolódj. Inkább keress egy-két mai teendőt, amelyet eltehetsz holnapra, hogy majd kipihenten dolgozhass rajta ébredés után.

🌿 Egyél jót! A finomított zsírok, üres szénhidrátok ellenségei az agyad megújulásának, így a napraforgó- vagy pálmaolaj, margarinok, felvágottak, kolbászok, bolti kekszek, finomliszt és cukor gátolják az agysejtképződést, míg a flavonoid tartalmú élelmiszerek: citrusfélék, étcsoki, bogyós gyümölcsök, egy pohár vörösbor vagy zöld tea támogatják ezt a folyamatot. Ha nassolni támad kedved, a cukros üdítők és zsíros csipszek, kekszek helyett kényeztesd magad inkább egy darab étcsokival vagy egy tálka málnával, eperrel, szederrel. 🍓

🌿 Tartsd edzésben az elméd! A hippokampuszban történő sejtképződés serkenthető azáltal, hogy újabb készségeket sajátítasz el, tanulsz, ismerkedsz tőled akár nagyban különböző emberekkel, utazol, nyitottan állsz új dolgok megismeréséhez és időnként kilépsz a komfortzónádból. Ezek a dolgok amellett, hogy lelkessé és életvidámmá tesznek, még az agyadat is támogatják.

agysejtek_mentalgarden_2

🌿 Fogyassz Omega-3 zsírsavban gazdag ételeket! Melyek ezek? A dió, lenmag, természetes olajban gazdag halak (tonhal, lazac, hering és szardínia), chiamag és avokávó magas Omega-3 zsírsavtartalommal rendelkeznek, így érdemes beépítened őket a diétádba. Ha elrágcsálsz néha egy marék diót vagy lenmaggal dúsítod a kenyeredet, zabkásádat, máris sokat tettél a szellemi frissességedért.

🌿 Mozgasd meg magad! Még egy indok a rendszeres testmozgás mellett: a dinamikus fizikai mozgás (kardio-edzés, úszás, bicajozás, futás, gyorsgyaloglás vagy akár a szex 🤭) aktiválja az agysejtképződést. Találd meg a módját, hogyan tudnád beépíteni a mindennapjaidba a testedzést, hálás leszel érte magadnak testileg-szellemileg-lelkileg.

🌿 Kurkumát az ételbe! A kurkuma védi az ízületekeidet, gyulladáscsökkentő, rákmegelőző és értisztító – emellett pedig az agynak is barátja: csempéssz belőle egy teáskanálnyit az ételeidbe (levesek, főzelékek, chilis bab, bolognai szósz, rakott zöldségek) – csak egy mozdulat és máris tettél valami extrát az egészségedért.

🌿 Tölts időt a szabad ég alatt! A D-vitamin ugyancsak támogatja az agy természetes regenerálódását, így ha figyelsz arra, hogy minden nap legalább fél órát tölts a szabadban, egy lépéssel közelebb kerülsz ahhoz, hogy minden életkorban megőrizd a szellemi jólétedet.

Ahogy látod, ezeknek az ötleteknek nagy része csak egy kicsi odafigyelést igényel, így szinte erőfeszítés nélkül, egyszerű szokások kialakításával is sokat tehetsz azért, hogy növeld az esélyeidet arra, hogy hosszú távú mentális jólétben élhess. 👵🏻❤️📚

Ha téged is érdekel a téma, ajánlom figyelmedbe ezt a nagyon érdekes Ted videót (be tudsz állítani hozzá magyar feliratot, ahogy korábban mutattam itt) – szórakoztató módon magyarázza el benne Sandrine Thuret neurológus kutató, hogyan működik az agysejtek képződése. Ha pedig még tudományosabb vizekre eveznél, akkor olvasd el ezt az angol nyelvű cikket.

Ma tettél már valamit az agysejtjeidért?🌟

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük